December!

Ja dewt är ju inte riktigt december ännu, inte här borta iaf. Men eftersom att det bara är lite mer än tre timmar bort så är rubriken tillåten!

Thanskgiving har varit mycket sköön, letar sig upp bland favorithelgerna...Inte för att jag slet ut mig denna helg men hade det inte varit för mitt diskande och städande hade den varit ännu bättre.
Det enda man gjorde var nämligen att äta och umgås och det gillar ju jag, man åt när man ville, vilket blev typ hela tiden, Fyllningen till kalkonen var underbar tillsammans med lite sås och kalkon. Denna helg var absolut den bästa helgen ur matperspektiv sedan jag kom till Amerika. Äntligen fick jag äta lite hemmalagad mat och inte den ständiga färdigmat som serveras i rogers-huset. Jag har trots mycket mat inte gått upp något, inte vad jag vet iaf:P
Torsdagen var alltså själva thanksgiving, fick sova länge denna dag, såväl som alla andra. Vaknade vid 12:30 och åt lite frukost, vid tvåtiden serverades sen middag med sås, fyllning, kalkon, skinka, potatismos, tranbär, majs"kaka", bröd och något som sades vara squash. Gott var det iaf, och där var myyycket mat, vi åt rester resten av tiden:P men om jag ska vara helt ärlig så trodde jag ändå att där skulle vara mer mat:P
Givetvis åt vi efterrätt också och jag provade allt som serverades vilket innebar, vaniljglass, kanelglass, äppelpaj, körsbärspaj och pumpapaj. Sen umgicks vi bara och släkten rogers är en trevlig släkt måste sägas.

Fredagen gick jag upp runt tolv, efter en dusch och lite frukost tog de manliga äldre delarna av släkten, räknar även in mig själv här, med sig barnen till "country cluben" där vi badade i poolen och jag hade bollkrig med de yngre pojkarna samt även männen i släkten som smygattackerade mig stundtals. När vi kom hem var det dags för överraskningsparty för Charlie och hans kusin Noelle eftersom att de båda nyligen fyllt år. Det blev ett barnkalas som pågick i fem timmar med massa lekar och skoj för barnen samt lite mat och även tårta eller kaka som jag passade på att prova givetvis.
Det var väl i stort sett hela fredagen.

Lördagen innebar också sovmorgon, det innebar också att de två andra familjerna som besökte farmors stuga skulle åka hem och kvar i Wisconsin blev vår familj, farmor och gamla farmor som fyller 100 i februari men är förvånansvärt pigg, åtminstone för en 99-åring.
När de andra familjerna lämnat så åkte vi till bion i den lilla staden som låg närmst. Ja den var verkligen liten, typ 1000 invånare men samtidigt rätt stor fast gammaldags. Jag menar att den var stor i jämförelse med svenska städer som har 1000 invånare. Hur många av de svenska städerna har mer än tre butiker samt biograf, subway, hotell och flertalet restauranger och en hel del annat. Att denna lilla stad jag besökte hade det kan bero på att massvis med människor har stugor i närheten precis som farmor rogers. Vi såg barnfilmen bolt som handlade om en hund med superkrafter som blev helt förvirrad eftersom att han var skådis och bara hade superkrafter på film. Trevlig film och trevlig upplevelse var det iaf. Det var i stort sett lördagen.

Söndagen innebar hemfärd för oss och en, som vanligt vid liknande händelser, märkbart stressad och irriterad Susie.
Innan vi åkta fick jag dammsuga hela övervåningen i huset vi bodde i med de pissiga dammsugarna de har i Amerika samt städa badrummet. Sen kommer jag ner och Susie ber mig dammsuga hörnorna i det område hon precis städat. När sen det är klart tror jag att jag är färdigstädad och precis innan dammsugaren hamnar i städskrubben säger susie till mig att jag likabra kan städa trappan också, det är ju likabra eftersom att den nog är fruktansvärt skitig när vi bott där i fem dagar och det enda vi gjort är att sova där. Dessutom var det jätteroligt eftersom att dammsugarna här verkligen är skitdåliga, helt bröliga och omöjligt att komma fram på små ytor eller under sängar etc. Det är liksom inte slangar med ett munstycke som i Sverige utan här sitter munstycket på en stor jävla maskin. Som att montera munstycket utan slang på hela dammsugaren liksom.
Iaf vi kom iväg och farmor bjöd på mat på en liten restaurang i närheten vilket var uppskattat, blev en burgare, en god sådan. Farmor Sheila bjöd även på bio igår och hon är som jag sagt tidigare en mycket trevlig människa som bryr sig om alla, eller kanske inte bryr sig om något så länge alla trivs. Det var som hennes son och likaså Marks bror sade, hon skulle kunna ge barnen en skål med socker om det var vad de ville ha, bara för att de skulle gilla henne liksom.

När vi sedan var på väg hem fick jag också lite skäll av Susie för att hon definitivt kunde behövt mer hjälp av mig med allting men jag hade sovit och inte hjälpt till. Jag tog inte riktigt åt mig för det enda hon hade behövt göra hade varit att säga åt mig, men hon sa ju ingenting om när jag skulle gå upp, hon sa heller inte vad hon behövde hjälp med vad gällde de bitar hon klagade över. Jag gick upp vid elva, då frågade jag henne om jag kunde ta en dusch, visst sa hon. Efter att jag duschat och borstat tänderna o blivit klar städade jag eller hjälpte till konstant tills att vi åkte...

Annat som hänt under helgen eller förra veckan är att jag fått en matching i New York som jag berättat om samt att det är lite osäkert med min nya matchningstid. Får se imorgon vad som händer men jag tror och hoppas att det löser sig.
Familjen verkar inte helt bra och jag tror jag kommer tacka nej.

Det är en frånskild mor med fyra barn
1: Fyra barn är mycket
2: Jag vill bo i en familj med mor och far, har märkt under denna helg med lite manligt sällskap att jag saknar det
3: Schemat var inte helt bra
4: Mamman jobbade inte utan var en hemmamamma vilket innebär att det kan bli rätt frustrerande att ta hand om barnen med henne hemma om vi inte klickar till 210%

Den hade dock positiva sidor den familjen också, till exempel så var barnen sportintresserade och aktiva samt två av dem var äldre vilket är skönt
Familjen bodde också nära NY, 50min samt också nära Washington, Boston och Philadelphia för att nämna några städer. Det verkade också hända en del i den stad dem bodde i och där var hela 40 au pairer där trots att staden bara hade 10000 invånare. Familjen reste mycket, till Florida, michigan och några andra ställen och ville att jag skulle följa med vilket är trevligt, mycket trevligt.
Jag fick dessutom också bil precis som här vilket uppskattas.
Så jag ska inte kasta dem i papperskorgen förrän jag pratat med dem men om jag har mer än en vecka till på mig att hitta en familj så är chansen stor att dem rycker.

Efter att vi kom hem idag har jag jobbat vidare, barnen skulle bada och läggas, innan det skulle vi äta, packa in och packa upp allting etc. När jag sedan slutat jobba ringde telefonen och jag misstänkte att det var Mark, men Charlie sprang in med telefonen till mitt rum och mycket roligt nog var det Justin från planet som ringde och berättade att han hade biljetter till en match med Minnesota Wild (NHL-hockey). Efter att ha kollat med Susie kunde jag berätta att jag definitivt var intresserad och på onsdag ska jag alltså se Minnesota Wild vs. St. Louis Blues vilket ska bli oooootroooligt roligt, fruktansvärt skoj.

För övrigt har jag också bokat biljetter till Oasis spelning i Minneapolis som äger rum nästa onsdag och det ska också bli sjuukt skoj.
Fick passande nog ett erbjudande om "gå 2 betala för 1" just på oasis-konserten, Jag verkar helt enkelt ha tur vad gäller konserter här:)

Har tyvärr inte orkat länga in bilder från Wisconsin ännu men det kommer väl en dag för det också.

Ha det bra till dess.
Tja

"Postcards from far away"

Kommentarer
Postat av: Sis

Skönt att du har haft ett par fina dagar. Men den där Susie verkar ju inte vara helt 100.

Vad gäller din nya "matchning" så tycker jag att du gör rött i att följa din magkänsla.

Idag har jag fått en chokladkalender av Mamma & Pappa :)



Kram Sis.

2008-12-01 @ 19:53:33
Postat av: Gerry

Hej Björn! Läser dina berättelser o tycker att du gör rätt som byter familj. Kan bara inte sitta å hålla med i all kritik mor Susie.



Thanksgiving torsdag till söndag i stuga. Fredag sover du till 12, Lördag sovmorgon (kl 12?), Söndag till 11 + dusch. Söndag blir du uppmanad städa. Man kan inte säga i du jobbar ihjäl dig! Det var trots allt bara gamla farmor, farmor, Susie o du kvar. Att städa var ju det minsta man skulle göra innan man lämnade stugan. Varför tycker du hon måste säga till dig, du kan väl ta egna initiativ! Du skulle hon kanske sluta hacka på dig?!

2008-12-02 @ 09:16:02
Postat av: Pappa

Låter som några trevliga dagar, kul med hockeymatchen. Säkert skoj med konserten också även om det inte är min grej, Farmor o Farfar hälsar så gott och de hoppas att du mår bra. Har inte haft tid att ta tag i Martin ännu. Alltid tufft att ta igen 2 missade arbetsdagar. Fransoser på gång nästa vecka så då är det lite extra oro i leden.

Håller på att förbereda en julsändning. Inga nya önskemål ?

2008-12-02 @ 20:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0