Election day evening!

God kväll.

Jag orkar inte riktigt blogga idag så jag ska försöka hålla mig kort.

Det är nu kväll här i staterna iaf och valresultaten börjar trilla in. Sista valdistriktet (alaska) stänger dock inte förrän om några timmar, det och lite annat gör att man inte vet säkert förrän imorgon vem som vunnit.

Det ser iaf ut som att Obama vinner, han har en rätt klar ledning i de här elektorsrösterna som är avgörande.
Jag har följt valet hela dagen på tv faktiskt, lite stolt över att jag bryr mig så mycket:P

Jag vågar säga redan nu att Obama vinner, man behöver 270 elektorsröster han har 200 och McCain har inte ens 100 utan bara 90.

Förutom att följa valet har jag också tagit hand om barnen. Som vanligt var det läxdags för sammy när han kom hem, sen körde vi och hämtade både charlie och joey på skolan. När de kom hem forstatte sammy med läxorna och alla åt snack.
Därefter ringde de kompisar och två brödrar, en lika gamal som sammy och en lika ung som charlie, 5 år. De kom över och lekte någon timme. Vi lekte lite allt möjligt, var rätt trött faktiskt så även om det var lite kul uppskattade jag inte det så mycket. Sen åt vi och därefter var det bad och läggdags.

Jag sa ju faktiskt att jag skulle hålla mig kort och det lyckades jag ju med när jag beskrev dagen iaf.

Lite annat jag tänkt på är att jag verkligen måste klippa mig.

Jag önskar att jag visste lite mer om kandidaterna. Vet inte riktigt vem som är bäst för landet, vet egentligen bara att jag tycker det är lite skoj att WASP-traditionen bryts om Obama vinner. Jag vet också att han tänker höja skatten rätt mycket, det brukar jag inte uppskatta. Tydligen kommer vissa nu få betala mycket högre skatt. Någon skatt som Marks företag betalar t.ex. skulle höjas från 15% till 25%.

Jag börjar också misstänka att vi hade för roligt på au pair skolan i new york. Ingen annan jag pratat med hade roligt överhuvudtaget på skolan. Vi hade det mycket kul, kanske för kul eftersom att man jämför mycket av ens umgänge med de från skolan.

Ah ja, stopp på mitt tjatande för dagen. Kan jag inte sova kommer där kanske ett inlägg "Election day night" vem vet?

Demokraterna leder alltså presidentkampen, de har redan vunnit makten i kongressen och leder överlägset när det gäller representanthuset. Det ser alltså ut som att amerika kommer få majoritet för demokraterna i de tre maktgrenarna.
 
Just nu leder alltså Obama i antalet elektorsröster. Det är lite märkligt här i USA för han har bara 400 000 fler röster än McCain och ställningen är egentligen 50% mot 49% men det är ju elektorsrösterna som räknas. Såg precis fantastiska bilder från Rockefeller plaza. Ni vet den kända isbanan i New York. Dem hade målat en karta över USA på isen och så fort man fick reda på att någon kandidat vunnit någon stat så färgades delstaten på iskartan i den kandidatens färg. Massa folk också givetvis. Jag skulle egentligen också vilja vara på ett offentlig ställe där valet följs i stora folkmassor.

Ska också ta mig tid och kommentera eftersoma att ni varit duktiga och kommenterat mycket den senaste tiden.

Ja pappa, jag får nog hålla mig till ditt shoppingråd om budgeten ska räcka. Roligt att du redan visste att Obama skulle vinna, fast det var väl ganska väntat i och för sig. Det är möjligt att det kan vara någon av dina anledningar som spökar, kanske fler en än...Vet inte riktigt

Moster, jag hade hört att Thomas ville ha en ny bil, en chrysler eller vad han nu pratade om, men om du hellre vill ha en vagn så kan ni bara skicka tillbaks bilen som står på er parkering på torsdag. Tur att både du och lotta påminde mig om vem som fyllde år...

Mamma, det var något nagelkitt från döda havet eller vad det nu var. Nagelkitt och handkräm som skulle vara skitbra. Han provade det på mig och det funkade faktiskt mycket bra. Min nagel skiner fortfarande. Kan vara så att shoppingådran kommer från dig, jag kan väl säga att den inte kommer från pappa iaf.

Syrran, vad tur att du påminde mig om din födelsedag, följer jag bara dina och pappas shoppingråd ska jag nog klara mig...

Faster, ett mellanting verkar vara det lämpliga. Skulle ha en mindre förmögenhet om jag följde pappas shoppingråd. Det är nog en bra lösning att inse att jag måste nöja mig med det näst bästa.  Hälsa alla som hälsar mig, jaa du kan hälsa andra från mig också för den delen.

Lina, du bör må dåligt över byxincidenten. Dessutom är där lite annat i ditt liv du bör fundera över nu ;)

Robin, hahaha jaa D.C lockar alltid, framför allt när The Killers spelar där.

Malin, din favoritkandidat verkar som sagt vinna, så grattis till dig. Filip och fredrik saknar jag också nu när du kommentera det:P

Ah nu är det verkligen slut på mitt tjat, ska bara ge er en sista uppdatering, om jag själv kan bli uppdaterad. Obama har utökat sin ledning till 206-89, McCain hade nog 89 tidigare också och inte 90. Viktigt att poängera att avgörande stater inte har avgjorts ännu.

God natt

Kommentarer
Postat av: Lina

hahah vad behöver jag fundera över?? vi kanske ska ta det på msn! haha ;)

2008-11-05 @ 09:37:50
URL: http://linala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0