Sömnlös!

Ligger nu här och kan inte sova nu heller. Det har verkligen varit många nätter då jag inte kunnat somna på sistone.

Som vanligt funderas det en hel del när man ligger så.

Tänkte lite på hela min situation här.
Jag fick ju det där mailet från Robin på cultural care där det verkade som att jag bara hade två veckor på mig att hitta ny familj. Stämmer det så har jag bara fem dagar på mig att hitta en ny familj, allt är nere under thanksgiving så före måndag kommer inget nytt hända. Sedan är det fem veckodagar, jag räknar inte med att det händer så mycket under helgen. Susie hade dock pratat med Robin och hon trodde inte att det var några problem utan att jag bara fått ett automatiskt mail. Lite orolig är jag dock.

Har tänkt lite mer på den familjen jag matchats med också och jag tror inte att den är helt rätt om jag ska vara ärlig. Den verkar dock ha sina positiva sidor som många au pairer i området, sportintresserade aktiva ungar, många resor, nära NY, nära andra trevliga städer etc. Men det är med fyra ungar, hemma-mamma utan pappan i huset känns inte helt bra. Jag vill bo i en familj med mamma och pappa, det har jag kommit fram till genom att umgås med släktingarna till min nuvarande familj.

Susie letar också ny au pair och har tydligen hittat en som hon är rätt intresserad av, en tysk au pair, kille, 19år. Hon frågade mig lite grejor och vad jag tyckte om dem, grejor om honom då.
När jag svarat på det så frågade jag Susie om hon ville att jag skulle mejla honom och se om han undrade något. Det ville hon inte, tydligen hade hon inte berättat om hela situationen med mig? Istället ville hon att Robert (en av hennes gamla au pairer, en liten favorit-au pair, hon har haft tre efter honom) skulle maila honom eftersom att Robert också var tysk...Problemet är bara att jag vet och troligen Susie också, att varken jag, Maria eller Anutosh (Maria och Anutosh är deras gamla au pairer) trivts helt i familjen eller då mer i området för min del, så därför vill hon inte att vi ska säga något. Istället ber hon Robert prata med honom eftersom att hon gillade honom och han gillade familjen. Hon gjorde samma sak mot mig, jag tänkte inte på det då men har tänkt på det nu efteråt och det är rätt fult gjort. Det är ju smart för henne men inte helt ärligt mot deras nya au-pair, att inte berätta om min situation verkar också mycket udda...

Jag upplevde också något hemskt idag, det var dock inte förrän nu ikväll när jag låg sömnlös som jag insåg hur hemskt det var. Jag reagerade rätt starkt tidigare också och undrade vad som egentligen hände men nu kunde jag tänka över det och inse hur hemskt det var.

Here´s the story: Charlie hade bytt till sin pyjamas och hade bara pyjamas-byxorna på sig och ingen tröja alltså. Charlie hade då gjort något borta vid "Uncle Bill" som satt i sin fåtölj och charlie skulle gå därifrån. Då sa uncle bill "Come back her just for a second buddy, I just want to look at your back, so if you could turn around and look at grandma"
Charlie blev då livrädd, helt skräckslagen, inte på ett sätt så att han började skrika eller gråta eller fråga vad han gjort för fel eller fråga om han skulle få smisk utan han gick tillbaks ett par steg och sedan bara stod han där, han visade aldrig ryggen mot uncle bill utan bara stod där. Fullkomligt skräckslagen och undrade vad som egentligen skulle hända. Bill sa då "You haven´t done anything wrong and I´m not going to do anything do you, I just want to look at your back" Charlie stod fortfarande kvar och både Farmor och jag försökte få honom till att vända ryggen mot Farbror Bill och inse att ingenting skulle hända honom, att det inte var något farligt. Han fortsatte att bete sig så märkligt, givetvis för att han var såå fruktansvärt rädd vilket jag insåg på riktigt först nu. Han ställde sig upptryckt mot soffkanten med magen mot Bill, han vägrade flytta sig på fem minuter, han ville inte sitta hos farmor eller sitta hos mig och läsa en bok, han bara stod där. Till slut lyckades vi övertala honom att sätta sig hos farmor med hunden daisy som han gillar så mycket. Ingen får hålla henne eftersom att hon är livrädd för allt men han fick lov att hålla henne och först då kunde han flytta sig, han gick sidles eller bakåt hela tiden så att han aldrig skulle visa rygge mot Bill.
När jag fick barnen i säng ikväll och Charlie hade lagt sig så frågade jag honom varför han gjorde så som han gjorde tidigare:
"Cause, cause...Cause i thought..."
Cause you thought he was gonna give you a spanking`?"
"Yes"
Han var helt enkelt så rädd eftersom han trodde han skulle få smisk, vi misstänkte ju det och det var ju så men alla tyckte ändå att det var lite märkligt och inte förrän nu insåg jag då hur jävla hemskt det måste varit för honom just då.
Det är fullt tillåtet att slå sina barn här och troligen rätt vanligt också, det händer i min familj, dock inte på det sättet att man ber dem komma tillbaks och vända ryggen mot och sedan smiska skiten ur dem. Utan mer spontant att Susie bara smiskar till dem på ändan när de verkligen inte lyder. Detta är ju bara vad jag sett men vem vet om de händer mer våldsamma former av smiskning i huset också. Inte för att Susies sätt på något sett är acceptabelt i mina ögon. Jag berättade för Bill om att Charlie varit rädd. Han sa då typ också att det var konstigt och sa även att kanske det är så Mark (barnens far) säger åt dem när han smiskar dem. Det var verkligen hemskt att se Charlie så, och ännu värre nu när jag tänker på det, han var helt paralyserad av skräck och hur kan man vilja utsätta sitt barn för något sådant, jag förstår det verkligen inte. Lika lite som jag förstår det, lika lite verkar amerikaner förstå att det är emot lagen att slå sina barn i Sverige. De blir helt chockade när jag berättar det.

Iaf, dessa dagarna har varit jättemysiga. Det är ett supermysigt hus de har här uppe, det ligger precis vid en goflbana och en stor sjö som nu är täckt av is och snö, dagarna är bara så lugna och mysiga. Man äter typ hela tiden, igår var det så iaf men även idag faktiskt. Jag trodde dock att vi skulle ha mer mat igår även om vi hade mycket. Jag har också fått sova länge här vilket är mycket skönt. Personerna här är ganska lätta att umgås med och jag gillar verkligen Farmor Sheila, hon är liksom så härlig. Ät vad du vill, gör vad du vill, hon bryr sig om alla och vill allas bästa.
Igår åt vi alltså mest hela dagen, idag har vi varit och badat i poolen på country cluben med barnen vilket var skoj, sedan var det födelsedagskalas för Charlie och hans kusin Noelle med massa lekar och tårta etc. Som sagt allt är bara så avkopplande och skönt jämfört med "hemma". Jättemysigt. Lite som när vi åkte till Weissenhauser strand fast utan alla aktiviteter. Det sköna är också att vi är 7 vuxna så jag slipper typ ta hand om barnen.

Nu ska jag försöka ge sömnen ett nytt försök, så hoppas på bättre lycka denna gång så kanske jag publicerar några bilder eller annat imorgon.
Tack och hej...

Kommentarer
Postat av: Sis

Men usch va hemskt det där med Charlie. Som du skrev.. hur kan man utsätta sina barn för ngt sådant? Stackars unge.

Förstår att det är mkt som snurrar i ditt huvud nu Björn, men du ska se att allt löser sig.. det känner jag på mig helt enkelt :)



Mysigt med snö, här regnar det.. typisk svensk vinter med andra ord.



Ta hand om dig bror!

2008-11-29 @ 12:23:57
Postat av: Egoina

Jag är sååå avundsjuk på dig! :) Riktigt ballt att vara au pair i USA. Hoppas du trivs.

2008-11-29 @ 15:20:05
URL: http://egoinas.se
Postat av: Pappa

Har det funiits några möjligheter till skidåkning i snön ?

2008-12-02 @ 20:20:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0