Sverige overvinner varlden (real edition)

Tjiihoo...
Har antligen lite tid till att blogga, lasarna har borjat bli otaliga tydligen.

Detta blir en fortsattning till inlagget om att Sverige ager...

VARNING: Inlagget kan mycket val komma att stalla upp i nagon varldens langsta inlaggs-tavling.
Har sa mycket att beratta om sa det kan bli langt och rorigt men vadligt underhallande.
Om datorn inte strejkar kan det ocksa bli sa att ni far se lite bilder.
Mommy and daddy by the way sa onskar jag mig en svensk laptop i julklapp, garna i forvag. Denna datorn ar inget vidare.

To the action.


Som jag minns sa avslutades tidigare inlagg med att jag berattade om mandagen, det betyder att jag bor beratta om tisdagen (forsta riktiga skoldagen) och framat nu.


08:15 lokal tid borjade vara forsta lektioner, innan det hade jag atit frukost med andra svenskar och min nya rumskamrat som jag traffat forst pa morgonen.
Man ska kanske inte saga att lektionerna var for givande, mycket sjalvklara saker (don't shake the baby).
Vi fick borja med att presentera oss och familjen for vara klasskamrater, det var ju oerhort roligt och redan da stod det klart att sverige ager alla andra lander vad galler typ sprak. Var klass inneholl tva svenskar forutom mig, robin och ida. Vi overglanste alla pa engelska forutom tamara fran australien som dock tyckte att jag hade en underbar och sexig accent.
Forutom oss svenskar var det tyskar och mexikanare samt en bosnier, en fran osterrike och en fran bosnien.
Nagon tysk skulle forklara vad hon gjort tidigare och berattade da att hon jobbat pa en "snake bar" (snack bar far vi hoppas att hon menade:P). Hon skulle ocksa beratta att vardforaldrarna var advokater men hade ett litet uttalsfel och rakade saga "both parents are lions" Jag tyckte att det var roligt att satta samman meningarna "i used to work on a snake bar and both my parents are lions" Dude manniskan maste gilla djur.
Tjejen fran bosnien skulle delade ocksa med sig av sina kanslor och sa bland annat att hennes pappa var en av hennes forebilder och basta vanner, mycket eftersom att han kunde dricka mycket ol, precis som henne.

Jag ska ocksa borja slanga in lite citat fran manga olika stallen nar jag kanner for det...ibland har citaten en mening ibland inte...har kommer ett.

"wisdom is the good application of information"

Kandisar
Vi sag ju en massa kandisar under veckan maste jag saga. Ska ocksa tillagga att vissa kommer forsta denna del av inlagget battre an andra, eric noren ar en av dem som forstar det battre.
Flera kandisar was spotted av mig och de andra svenskarna, jaa jag hittade ju alla forst givetvis.
Vi sag bland annat Peter Pettigrew i Harry Potter, ni vet han manniskan som kan bli en ratta. Vi sag aven hagrid fran Harry potter. Nasta halvstora kandis vi sag var legolas i sagan om ringen. Forutom dessa sag vi en mindre kandis. Ni som sett scrubs har lattare att forsta just detta...Kommer ni ihag nar dr.cox med fru skulle skaffa barnvakt? De hade en del men sen ringer det pa dorren och utanfor star en stor tysk som far jobbet utan att saga nagot? Henne sag vi ocksa.

Back to school
Tisdagen forstatte sen efter en lunch och lite gossip girl kansla med att vi larde oss fler sjalvklara saker. Senare fram mot kvallen fick vi faktiskt borja pyssla lite. Inte direkt min starka sida men jag gjorde ett armband som blev ett halsband, detta skulle komma till stor nytta sen. Jag hoppas inte att min kara nyfunna van Hanna har slarvat bort det bara. Hon fick namligen det vid ett senare tillfalle under veckan nar hon var radd for spoken. Dessutom gjorde jag ett armband som blev ett armband och en kvinna gjord av olika saker, fastklistrad pa papper. Robin, min svenska klasskompis gjorde en nastan likadan och vara kvinnor blev sen ett lesbiskt par connected by mitt armband (halsband)

Vadret var underbart under hela veckan och gossip girl kanslan nar vi satt pa trappan under rasterna med solen skinande var oundviklig.

Efter arts and workshops klassen och lite lunch var det dags for...

International sing-a-long
Aven den basta gor fel...

Denna avdelning av var utbildning gick ut pa att varje land samlades for sig...tyskarna fick bli tva grupper for de var ju sa javla manga, men vi vann kriget som jag startade mot dem anda, eftersom att vi svenskar ar "lite finare, lite battre" som nagon annan svensk uttryckte det i just detta avseende. I alla fall...alla lander samlades var for sig och man skulle da komma pa en barnsang med tillhorande dans som man sen skulle framfora pa en scen infor alla 150 au pairer plus larare i centennial hall, en aula pa ett ungefar.
Sverige skulle sjunga bjornen sover och leka den tillhorande leken. Gissa vem som fick spela bjorn infor dessa 150 okanda manniskor...
Om ni inte kan gissa sa avslojar jag att det var jag...Jag skulle ocksa presentera vad vi skulle gora och har visar det sig att aven den basta gor fel. Fast mitt var ju ett misstag och inte ett fel som tyskarnas alla tabbar.
Sverige staller sig pa scenen och jag tar ett par steg fram och borjar forklara att bjorn betyder bear. Problemet ar att jag rakara uttala det som beer ett antal ganger innan lararen papekar det och alla 150 personer far sig ett gott skratt. Ah jaa man far val bjuda pa sig sjalv och bara skratta med gissar jag. Senare kommer en mycket lustig kille upp pa scenen, han ar fran chile och med andra sydamerikaner ska han gora i stort sett samma grej som oss och mig fast han ar en varg istallet. Han borjar med att saga "well I'm not a beer or a bear" vilket foljdes av mina burop. Lite synd om han var det dock, som nagon annan beskrev det "jag delar rum med en kille fran chile som ar har for att hans foraldrar tvingar hit honom for att han ska tjana pengar at dem"

Lovely Swedes
Senare efter sing-a-long gick vi precis over gatan fran campus till Wendy's dar vi var en grupp svenskar som alla at frostys eller jag tror vi alla gjorde det. Jag gjorde iaf, det var typ en glass om ni undrar. Jag tror jag har sagt det forr men svenskarna jag traffade pa skolan var verkligen underbara. Jag hoppas verkligen att vi hallar kontakten och att vi ses snart igen. Hoppas ocksa att vi haller vara "planer" och reser sista manaden cause that would be awsome. Jag kan val vara lite envis och i detta fallet tanker jag vara det.

Wednesday
Vid detta laget hade vi svenskar typ skramt alla andra lander sa att de slutat prata i var narvaro. Dar var namligen ingen som visste att manga svenskar kunde franska, tyska eller spanska, vi kunde aven finska faktiskt. Detta gjorde vi klart for alla andra nationer och deras prat minskade avsevart ett par tillfallen nar vi var i narheten av framfor allt tyskarna. Jatteroligt tyckte vi, kanske inte lika roligt for mig av viss onamnd anledning nar jag fick reda pa att finnar kunde svenska.
I alla fall, vi blev spion sverige under veckan vilket var skoj. Jag gillade ocksa att papeka for tyskarna i klassrummet att dem inte pratade engelska, vilket var ett krav. Detta gjorde jag garna pa deras sprak och dem blev lika stallda varje gang. Jag startade ett litet krig med tyskarna efter att jag sagt att allt ont kom fran tyskland och jag inte gillade tyskland eller tyskar. Jag fick forklara att fallet inte riktigt var sa nar dem pratade nagot om ?hauen? vilket betydde typ kick ass. Men dem fattade att jag skamta och dem skamtade ocksa.
I min klass hade jag ocksa en tysk version av Amra fran kara gamla SP05Me. Mest rosten som var likt.
Jag "traffade" aven Ida nordehammar fran LA, eller alltsa ja, enligt mig var en av mina svenska kollegor pa skolan lik henne eller tvartom.

Armbandet (halsbandet) som jag gjort pa tisdagen skulle ocksa komma till anvandning under onsdagen. Jag blev namligen lite rastlos av allt sjalvklart och kom pa en lek med mitt armband. Antingen satt jag bara och snurrade det med pennan sa att det skots ivag till tyskarna eller sa la jag armbandet pa huvudet och tippade pa huvudet sa att det ramlade ner, sen forsokte jag fanga det med mitt finger. Oerhort underhallande och kreativt. Pa eftermiddagen efter ytterligare gossip girl feelings pa trappan skulle vi fortsatta vara kreativa. Vi delades upp i grupper och skulle skriva om olika kannetecken for barn i olika aldrar. Detta skulle vi sen gora "affischer" av. Var grupp gjorde en enorm skolbuss av papper pa vilken vi klistrade upp var info. Nagot av det jag ar mest stolt over, typ nagonsin.

Vi sag ocksa nagon film om barnsakerhet dar berattarrosten lat precis som forrest gump, underhallande.

Pa kvallen var det aterigen dags for forelasning i Centennial hall. Denna gangen var det en polis som var sa amerikansk man kunde bli som berattade om personlig sakerhet. Valdigt underhallande forelasning. Givetvis at han munkar, hur ska man annars kunna vara amerikansk liksom. Allt jag har att tillagga om forelasningen ar egentligen "in sweden we don't" (ett litet internskamt som upprepades ett par ganger under forelasninge, mojligen fran min sida)

Efter det var Sverige for en gangs skull tradigt. Nastan alla gick och lade sig och jag stod kvar och spelade fotboll inomhus med Ida (en riktig ida da) och en mexikanare innan jag vandrade tillbaks till killarnas for min somn.

The big apple day
Antligen var den stora dagen har. The day we went to NYC.
Morgonen borjade med lite kladangest, jag har ofta lite beslutsangest och denna gang angaende klader, ni vet, sol/regn etc. Sedan var det dags for ny forelasning i  centennial hall, angaende kommunikation. Den forelasning var ledd av nagon frack maffialarare, hon lat som en maffiasnubbe nar hon sa "you talking to me" iaf.
Efter att aterigen ha varit uppe pa scen, utan storre uttalsfel denna gang, och lost var grupps problem sa var det dags for avslutande lektion med Kris for att bland annat fa diplom och fa se ett misslycket och ett lyckat korttrick.
Jag hade precis innan jag somnat infor denna dag, dvs. natten mot torsdag. lyssnat pa coldplay och yellow. Fullkomlig underbar lat och grupp, far nog se dem igen nar dem spelar i st paul. Jag kom darfor pa att skicka sms till systern min och fick ett fint svar under dagen.

Det var sen dags for att hamta sin lunch och blockera en buss sa att bara vi svenskar kunde sitta pa den. Vi valde buss nummer tre istallet for tva eftersom busschaufforen var fruktansvart otrevlig mot mig i buss tva.
Buss tre var jattebra, vi fick en great guide och chauffor och bortsett fran tre andra var vi bara svenskar i bussen, vi var faktiskt alla svenskar utom en tror jag.
Bussen styrde mot New York City och forvantan steg bland alla och den overgick i hysteri bland alla svenska tjejer nar tv-skarmarna visade Sex and the city.
Tank er att vara tva killar i en buss fylld med tjejer som alla kan alla repliker i denna NY baserade serie. Tja jag har inget emot sex and the city eller tjejer sa det var inte sa farligt som jag forsoker framstalla det men anda. Min kamera har iaf en rolig funktion kallad smile detection (fotar bara nar man ler), det faststalldes under bussresan. Staff membern Erika som jobbade pa cultural care berattde ocksa att vi inte fick fota nar vi korde i tunneln till new york for da skulle polisen tro att vi spanade efter stallen att lagga bomber pa. USA ladys and gentlemen USA.

"What's a good listener? A good listener"
Gissa om det var en tysk eller inte som stod for ovanstaende citat

NYC ar bara sa otroligt maktigt. Gar inte att beskriva om man inte sett det pa plats. En lang och trevlig guidad tur tog oss runt manhattan. Vi fick se ground zero, det gor mig fortfarande frustrerad att tanka pa det. Bredvid platsen dar tornen en gang stod, (dem haller pa att bygga nya skyskrapor dar) star en byggnad som var 55 vaningar hog. Den var valdigt hog, WTC var 110 vaningar hoga. Vi fick ocksa se omradet dar vanner och sex and the city spelats in. Var carrie, den riktiga, dvs sarah jessica parker bodde nu. Vi fick se var Law and order spelades in. Vi fick se de kanda modeomradena med alla butiker lands fifth avenue, broadway och mycket annat.
Guiden tog oss ocksa med pa en farja till staten island sa att vi fick se frihetsgudinnan.

Darefter var det dags for lite fri tid. Jag och robin beslot oss faktiskt for att folja med nagra av tjejerna pa deras shoppingrunda, vi fick ju bara ga 17 gator dit och 17 tillbaks for att fa se deras "sexy mamma" juicy couture dresser. Efter att vi sedan atit pa mcdonalds och jag forst varit pa vag att ramla for att sekunden senare byta stol och ramla pa den istallet sa att jag satte mig pladask pa r-v-n mitt pa golvet styrde vi mot forever21 dar jag och robin slutligen trottnade och beslot oss for att spana pa egen hand. Det var vissa grejer vi behovde och precis i tid for att hinna tillbaks till bussen hittade vi vad vi sokte. Overraskande svart att hitta en adapter i manhattan. Det var alltsa vad jag kopte i New York, en adapter for europeiska uttag. Ja det och sa en powerrade och tuggumi saklart, inte att forglomma. Det var ju en overraskning for mig faktiskt att jag inte kopte nagot annat men men jag har hort att har finns en del shopping i minneapols as well.

"Vad tycker du, lite sexy mama eller mer diskret?"

Pa bussen hem kom jag fram till att jag under mitt ar skulle vara en au bear eller au beer (rimmar inte lika mycket) for dem som foredrar det. Bear the au pair, satt en liten tvist pa slutet och man har ett litet skojigt rim hmm...Jag kom ocksa fram till hur jag ska fria till min eventuella blivande nagon gang i framtiden. Jag tvingade ocksa tio svenskar till att hitta pa nagot nar vi kom tillbaks till skolan eftersom att detta var sista kvallen. Det slutade med att en tysk (min roommate) frivilligt stallde upp han ocksa och att var lilla grupp gick over till killarnas hus for att leka lite lekar. Forst skulle vi leka dunkgomme, som det heter pa svenska/skanska. I stockholm heter det tydligen burken och i narheten av goteborg heter det dunken. Jag beslot att vi behovde ett engelskt namn for dunkgomme, det blev ratt sa direkt oversatt till slamhide. Det var i planerna av detta som en stackars liten tjej fran nagonstans i narheten av gbg blev lite radd for spokena som skulle finnas i killarnas hus. Da fick hon som bekant mitt arm/halsband, snallt tyckte jag. Kanske var det darfor hon och hennes kamrat fran samma ort tyckte att skanska killar var bast, snyggast, vackrast, hetast, sotast, sexigast, snallast, coolast, roligast och bast. Detta sa dem i och for sig tidigare i veckan men anda, jag vill anda tro att dar ligger en viss saning i att mitt armband spelade stor roll i det hela. Ovan beskrivning av vad dem egentligen sa om skanska killar stammer kanske inte helt men det ar faktiskt till en viss del sant.

"Look up the stars look how the shine for you"

Det hela slutade iaf med att vi lekte karusellen vilket var fantastiskt roligt. Om an lite farligt. Tack sa mycket Sverige for en underbar vecka och karusellen var bara gradden pa moset.

Jag gick upp och duschade vilket verkligen behovdes efter intensivt lekande och sen packade jag fardigt vaskan infor fredagsmorgonen.

"Kann ingen sorg for mig goteborg"
Hakan Hellstrom skriver underbara texter.

Pa fredagsmorgonen var det efter frukost dags for utcheckning, departure meeting och fler sorgliga good bye's.
Jag ville verkligen inte lamna skolan efter den fantastiska veckan och det var inte utan lite ny angest man satte sig pa bussen mot la guardia.
Men forhoppningsvis kan vi bli en del svenskar som laser en gemensam kurs i new york framat varen t.ex
Jag hoppas ocksa pa en re-union snart, nagon som gillar coldplay far garna komma pa besok nar dem spelar i st paul. sa far val jag se till att besoka nagon annan. Inrikesflyget verkar billigt.
Planet var i tid fran La Guardia och flygningen till chicago var bekvam eftersom att jag sov mycket. Val pa chichago o'hare, en natt liten flygplats, sa at jag min forsta dunkin donut bakelse. Good som bara den, typ en vaniljfylld bulle toppad med chokladglasyr. Det kandes som att jag bara utforskade en knapp tiondel av chigaco o'hare och anda sag jag saa mycket. Den tiondelen kandes storre en hela kastrup.
Innan flyget traffade jag en trevlig gubbe med slakt i Sverige som tipsade mig om lite saker i minneapolis/st paul. Dar skulle ocksa ligga ett american swedish institute och ett svenskt college i minnesota. For ovrig traffade vi forresten en annan med slakt i Sverige pa farjan forbi frihetsgudinnan.
Pa planet traffade jag fler trevliga minneapolisbor som tipsade mig om massor av saker, mall of america t.ex.
Det var en mycket trevlig dam och en trevlig man som jag traffade och de borjade prata vadligt mycket med varandra faktiskt trots att de inte kande varann sedan tidigare. Allt for att jag borjade prata med dem. Mannen och jag bytade nummer iaf sa att vi ska nog ga och se hockey nagon gang. Mycket trevligt och magkanslan blev lite battre.

Nere vid bagageuthamtningen stod sedan the rogers family och tog emot mig med sina fina teckningar och oppna armar. Vi hamtade ut mina nagot overviktiga vaskor, som jag bara betalat 90 dollar for denna gangen istallet for ca 200 dollar pa kastrup, och kastade in dem i en statlig jeep som tillhorde familjen. En san typ av bil, dvs en stor jeep, pick up eller van har i princip alla i usa.
Hemma blev jag fortsatt val mottagen med stora fina valkomstteckningar pa vagen. Vi at lite grann och sen gjorde jag mig i ordning pa det mysiga rummet, packade upp alla vaskor och hangde in i garderoben innan jag umgicks lite med familjen for att sedan somna gott i min stora skona sang.

"For you I'll bleed myself dry.

Forsta dagen
Forsta dagen har gatt bra med familjen idag. Imorse var vi pa soccer da alla killarna skulle trana och spela fotboll. Det var roligt att fa uppleva det, the american way. Jatteroligt att dem gillar fotboll sa mycket. Vadret var jattebra, precis som under hela veckan och jag tror till och med att jag har brannt mig i nacken. Efter fotbollen gick vi pa en "brandkarsdag" dar de hade lite uppvisningar och man fick prova lite. Detta tyckte killarna var jattekul.
Nu pa kvallen besokte vi vanner till familjen och det var ocksa roligt for mig faktiskt att traffa lite folk. Jag stannade till ungefar atta innan jag korde "min egen" bil hem. En silvrig ford windstar i gott skick, automatare dessutom som jag aldrig tidigare kort. Nu har jag snart kampat med detta inlagg i mer an tva timmar och det ar dags att avrunda.
Familjen far mig att kanna mig valkommen och de bryr sig vilket ar bra. Jag oroar mig dock fortfarande lite over brist pa umgange for min del i omradet.

Of the topics
Jag maste bara avsluta med lite annat som jag nyss hittat pa min "blogglista", en listade jag startade under mina rastlosa timmar pa lektionerna for att komma ihag allting.

"Don't shake the baby"

Iphone finns for internationellt anvandande har i USA

Jag hittade en chipspase i min resvaska dar det stod "sa att du inte glommer oss/ fridman och nille" Roligt :D

Jag tankte utbilda mig till nagot trevligt pa typ Harvard och sedan fa jobb i New York som exempelvis marknadsansvarig for Ralph Laurens USA marknad. Jag tankte da ocksa ha en takvaning i USA.

Vi sag jatteroliga dockor pa Juicy Couture som paminnde om tva svenska au pairer. Jag sag liknande dockor idag.

Well tack for idag Sverige, kanns som att jag kan stalla upp i varldens langsta inlagg. Tyvarr blev klockan for mycket for bilder

"You know, you know I love you so"


Kommentarer
Postat av: Pappa

Skönt att du är tillbaks på bloggen. Du hittar säkert något umgänge snart. Vi hörs ikväll.

Du skulle behöva en laptop med det svenska alfabetet, man blir lite förvirrad emellanåt.

Det tog ett tag innan jag fattade vad slakt hade med gubben att göra. Det kan i och för sig bero på gårdagens färjetur.

2008-10-12 @ 09:48:51
Postat av: Nille

Hallå bötte, kul att läsa om dina dagar. Måste säga att jag saknar dig riktigt ordentligt nu, tycho är inte det samma utan dig, men måste säga att bara kör över alla andra länder becuse sweden is th best as always:D, men hoppas du har det bra, du kan gärna höra av dig på telefonen om du känner för det. Men hade bra och så. Skriver säkert fler kommentarer til dig sen// Nille

2008-10-12 @ 12:22:03
Postat av: Malin

Hej Björnen! Du verkar verkligen ha det jätte roligt och kul, roligt att familjen välkommnade dig så bra och att dom inte är lite crazy som vi diskuterat innan :P Också kul att prata lite med dig på msn! Ha det så kul och blogga så ofta du kan! Ser fram emot alla bilder! Puss

2008-10-12 @ 13:41:07
Postat av: Rebecca

"Vi fick ocksa se omradet dar vanner och sex and the city spelats in. Var carrie, den riktiga, dvs sarah jessica parker bodde nu." - Sjukt avundsjuk!



Jätte roligt att läsa din blogg Björn, hade inte ett sånt här megafeteinlägg hos någon annan än dig haha!



Ska bli kul att få se lite bilder sen och jätteroligt att höra att du trivs så bra. Umgänge hittar du säkert snar :)

2008-10-12 @ 17:11:25
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se/
Postat av: Rebecca

hade inte läst ett sånt här megafeteinlägg hos nån annan skulle där stå :)

2008-10-12 @ 17:12:21
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se/
Postat av: Syrran

Hej Lillebror!



Roligt med så mycket att läsa. Du skriver väldigt bra, & roligt :)

Ser att ngn lyckats prata med dig på msn, synd att man missade dig där.

Din kusin har klabbat lite med mitt internet & telefon.. men nu har teknikern (jag..) fixat det. Så nu kan jag följa dig hemifrån mig själv igen. Åtminstonde tills det blir dags för mig att gå trådlöst..

Skönt att läsa att du verkar ha det bra, & som andra skrivit.. umgänge kommer du att hitta snart!

Finns så mycket man vill skriva till dig, men nu sätter jag punkt för denna gången.



Ta hand om dig därborta!



"Lillebror, bli aldrig som jag när du blir stor".





2008-10-12 @ 18:06:29
Postat av: Lina

Kul med ordentligt inlägg :D Du verkar ju ha det så bra!!! fattar inte att du har sett Orlando Bloom. Är det verkligen sant?! Gud. Jag hade dött. Håkan är bäst i hela världen förresten, silka texter.. :)

2008-10-12 @ 18:44:44
URL: http://linala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0