I´m your biggest fan, I follow you until you love me

Lady GaGa har tydligen någon ny låt som spelas på radion här borta nu...Mycket bra...

Idag har det inte varit lika frustrerande som igår, gissar att jag var på lite sämre humör igår.

Hämtade barnen idag efter att ha varit i affären och försökt hitta "lemongrass". Hade själv inte någon aning om vad det var så jag frågade någon i butiken och det krävdes tre eller fyra personer för att reda ut vad jag ville ha. Nu vet jag hur det ser ut men jag vet ändå inte vad det är, har inte hittat något svenskt ord för det ännu.

Ni där hemma kan kanske hjälpa mig, tydligen vanligt i Asien, ser lite ut som ett mellanting mellan pinnan/grenar och purjolök, salladslök. Det är alltså avlångt och runt...Lite så där träig konsistens och typ någon lite halv brun färg, inte riktigt brun men ändå brun. Något mellanting mellan färglös och brun...Allting har väl färg i och för sig. Mycket rörig beskrivning, jag förstår...Men men, försök att lista ut det om ni kan. Tydligen inte bra att äta i för stora mängder utan ska bara användas för smaksättning.

Efter att barnen gjort sina läxor körde jag sedan dem till en vän där de lekte ett tag innan jag hämtade upp dem och vännen igen. De var här och lekte ett tag vilket innebar att jag också fick leka. Jag fick ha ett svärd och de tre hade pistoler, sen skulle jag försöka döda dem, eller infektera dem faktiskt för mitt svärd var infekterat.

När vännen sen åkt hem och familjen (JJ) kommit hem så började jag med maten, lagade bara enkla kycklingbröst, grönsaker och pasta åt barnen medan det var dags att prova nytt recept åt oss vuxna idag.

Stekte lite tunnt skuren kycklingfilé i jordnötsolja, saltade och pepprade. Blandade i det här okända lemongrass, vitlök, vårlök/salladslök och ingefära, stekte det ett tag tillsammans.  Föredras att använda wokpanna. Sedan blandade du i lite kycklingbuljong och lite asiatiska mixer, asian fish sauce stod det i min bok men jag körde på lite soya, asian fish sauce samt oyster sauce. Toppa sedan med lite mynta och servera med ris. Jävligt gott och ganska enkelt.

Tisdagens recept kan jag också skriva ut här eftersom syster bad om det...

Ta en helt vanlig fläskfilé (rulle, ej smaksatt) och olja in den, salta och peppra den samt gnid in den i chilipulver. Stek den lätt så att den får färg på alla sidor. Flytta över den till ugnssäker panna, låg sådan och kör in i ugnen på ca 230 grader i 15-20 min. Spara resterna från pannan.

När fläskfilén är klar flyttar du den till skärbräda eller liknande och täcker den med aluminiumfolie. Låt den vila där i tio minuter medans ni under tiden slänger i lite majs i pannan ni använde tidigare. Steker dem tillsammans med lite kummin i ett par minuter. Ta bort från plattan/värmen och blanda i lite gullök, hackad tomat, limesaft och koriander. Till detta kan ni servera klyftpotatis gjorda av sötpotatis istället för vanlig potatis. Skala och hacka potatisen, placera på ungssäker form, olja, salta och peppra. Kör in dem i ugnen tillsammans med fläskfilén, vänd dem efter halva tiden.

Så då har ni alltså fått två recept idag och jag tackar för mig...

Efter vidare forskning visade det sig att lemongrass betyder...Citrongräs, vem hade gissat att det faktiskt översattes rent av? Inte jag i alla fall, kanske jag inte är så utbildad på köksord (på svenska) som jag bör vara...


Kommentarer
Postat av: Mamma

Citrongräs använder man mkt i asiatisk mat.

Nu har jag börjat räkna ned tills du kommer hem. Ser väldigt mkt fram emot din hemkomst.

2009-09-11 @ 08:25:56
Postat av: Fredrik

Jag tänkte det också min kära vän...



Snacka om att det blir en spelkväll när du har kommit hem!

2009-09-11 @ 09:01:00
URL: http://mortuivivosdocent.blogg.se/
Postat av: Lotta

Typiskt att du kom på vad det var innan jag hann kommentera.. tänkte ju glänsa med mina Kockkunskaper!

2009-09-15 @ 20:49:44
URL: http://whenyoutrytocatchastar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0